W sprawie tramwaju wodnego w Płocku


Do:
Prezydent Miasta Płocka
Andrzej Nowakowski
Urząd Miasta Płocka
Szanowni Państwo
Tramwaj wodny w Tokio, cc wikimedia
dotyczy:
Tramwaje wodne.
Opisujemy
temat tramwai wodnych. Jestem zdziwiony brakiem tramwai
wodnych w Płocku. Nie kursują, choć mogłyby być nawet bezpłatne lub zintegrowane taryfowo z komunikacją
miejską, a bilet na tramwaj wodny nie byłby droższy od zwykłego
biletu komunikacji miejskiej. Polityka władz miasta sprawiła że ten
teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski
katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w Płocku nie kursuje... Czy to zasługa miejskiej polityki?
W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Płocku jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.
Dla porównania- sieć linii tramwaju wodnego na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Komunikacja wodna docelowo miała obsługiwać 16 przystanków, lecz obecnie istnieje ich tylko 7, z czego 2 są tymczasowe, a 1 jest nieczynny.
W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Płocku jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.
Dla porównania- sieć linii tramwaju wodnego na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Komunikacja wodna docelowo miała obsługiwać 16 przystanków, lecz obecnie istnieje ich tylko 7, z czego 2 są tymczasowe, a 1 jest nieczynny.
w Płocku proponuję relacje (linie)
1. Popłacińska (port) - ul. Rybaki.
Kolejna proponowana linia turystyczna/ codzienna sięga poza miasto:
4. Stare Miasto ul. Rybaki- Brwilno Dolne/ Soczewka
5. Stare Miasto- Nowy Duninów (port)- oraz możliwa kontynuacja do Dobrzyń nad Wisłą (ul. Zjazd).
5. Stare Miasto- Nowy Duninów (port)- oraz możliwa kontynuacja do Dobrzyń nad Wisłą (ul. Zjazd).
Dlaczego- władze miasta Płock nie dostrzegają sieci dróg wodnych zgodnie z naukami
ekonomicznymi- tj. jako kolejnego elementu infrastruktury transportowej
miasta? W szeregu miast sieć kanałów wodnych jest przebudowywana,
pogłębiana, powstają nowe przystanie, buduje się nowe szybkie śluzy lub
szybkie podnośnie, odbudowuje się zniszczone lub ongiś zasypane kanały.
Transport
wodny - okazuje się coraz bardziej atrakcyjny w momencie gdy sieć
drogowa i szynowa zapycha się ruchem, ulega kongestii. Nowoczesny tabor-
flota szybkobieżnych tramwai wodnych- osiąga bardzo konkurencyjne
prędkości handlowe, które w miastach często oznaczają że to tramwaj
wodny jest paradoksalnie najszybszym środkiem transportu.
Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego? Nie ma go. W Krakowie tramwaj istnieje, ale mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki na Wiśle są powolne, drogie, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się turystyczne statki - idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej.

Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego? Nie ma go. W Krakowie tramwaj istnieje, ale mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki na Wiśle są powolne, drogie, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się turystyczne statki - idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej.
Tramwaje wodne Citycat w Brisbane, cc wikimedia
Szansą dla Płocka jest:
-
wprowadzenie tramwaju wodnego jako ważnego środka transportu w
śródmieściu miasta, integracja taryfowa i rozkładowa, cykl kursowania
nawet co 10- 15 minut w relacji z centrum do osiedli mieszkaniowych na
drugiej stronie miasta. Możliwość wprowadzenia tramwaju jako płatnego
tylko dla turystów, bezpłatnego dla mieszkańców miasta.
-
wprowadzenie tramwaju wodnego jako podstawowego środka przewozu turystów
zwiedzających centrum miasta.
-wprowadzenie
szybkobieżnej floty tramwai wodnych, przy czym prędkość handlowa (wraz z
postojami) powinna osiągać 25- 40 km /h na całości trasy.
Miasto Cardiff także opiera się na tramwajach wodnych, cc wikimedia
W
tej chwili tramwaje wodne w sąsiednim woj. kujawsko-pomorskim mają jedynie charakter zabytkowy
lub turystyczny, mimo że - tak być nie musi.
Kursują rzadko i sporadycznie, mają zupełnie marginalną liczbę
pasażerów. Istnieje wiele przykładów miast, w której komunikacja wodna
jest pełnoprawnym przewoźnikiem miejskim.
Użytkowany w niedalekiej Bydgoszczy tabor ma bardzo niskie prędkości komunikacyjne, w komunikacji śródlądowej prędkości mogą osiągać ok. 93 - 110 km/h (typ fastcraft lub fast ferry) ale zależy to od użytej floty, ale też geometrii i jakości kanałów.
Czy władze miasta planują jakieś zmiany w systemie wykorzystania tego środka transportu w regularnej komunikacji miejskiej? Ma on obecnie zerowy udział w przewozach miejskich, nawet nie kuruje sezonowo.
Czy władze miasta zamierzają:
- uruchomić tramwaje wodne i uzyskać prędkość handlową (raz z postojami) na sieci tramwajów wodnych do 25- 40 km/h? Pozwoli to na oparcie komunikacji miejskiej o tą obecnie raczej nieużywaną sieć transportową.
Tramwaj wodny typu City Cat
Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Cities and other places operating water buses and/or taxis include:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
Komentarze